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Libro: The Silent Feminine.

Essays on Jouissance, the Letter, and the Arts.

Edited by: Araceli Colín Cabrera

Contributors to this edited collection use a psychoanalytic lens which in some chapters dialogues with feminist perspectives to analyze the historical and political silencing women as portrayed through Latin American art and literature. Lexington Books, march, 2022. The book is distributed online in both print and electronic format (See image below).

Translated by: Victoria Grace, Helen Harper, Flavia Livacic Rojas, Marycruz Ocampo Guerrero, Natalia Rivas Colín, and Mariana Sandoval Gamboa.

SINOPSIS:

Se trata de un libro con diez capítulos escritos por 13 colegas. Los coautores del libro son en su mayoría mexicanos pero también participa una autora chilena, uno español y una colega francesa. La mayoría son psicólogos clínicos y/o practicantes del psicoanálisis. Buena parte de ellos son docentes e investigadores en universidades.

El objetivo del libro fue exponer las ideas que encontraron vías para su profundización a través del diálogo entre colegas que dio lugar a la escritura sobre el silenciamiento a las mujeres y lo que aquí se llamó “lo femenino silencioso” que no es patrimonio exclusivo de las mujeres sino de la condición humana cualquiera, sea cual sea la posición subjetiva en torno a un sexo. Es un encuentro entre miradas psicoanalíticas y perspectivas feministas. Consideramos que la lógica del inconsciente es muy cercana a la lógica de lo femenino, y por ahora pensamos que una y otra no pueden ser subsumidas. Es importante mantener esos matices y diferencias. Es una obra que se interroga de diferentes maneras por el goce femenino.

Los textos que se analizan son de interés latinoamericano e iberoamericano: en su mayoría se trata de textos de escritores: de Uruguay, de Chile, de México. Un capítulo se ocupa de una escritora española.  Los textos son en su mayoría literarios pero también hay testimoniales. Se analizan crónicas y, discursos de la prensa como es el caso del análisis de notas periodísticas de hechos ocurridos durante la postrevolución mexicana en torno a hechos muy puntuales. También hay un capítulo sobre lo irrepresentable en la pintura de Frida Kahlo.  

El psicoanálisis tiene como objeto de estudio lo inconsciente. No se rige por la categoría de género. La noción de género funciona en la vida social y alcanza para explicar y cuestionar el ordenamiento jurídico, religioso, económico y político de la inequidad; pero al psicoanalista no le sirve esa categoría de género porque en la vida erótica esa categoría es insuficiente. Lo femenino silencioso actúa más allá del género. Cada ser humano se posiciona diferente frente a ello. Es una lógica excluida del logos, por eso no se puede decir y sin embargo está actuando. El dispositivo psicoanalítico es un espacio para interrogar el deseo. Hay tantas diferencias en las vicisitudes del deseo como seres hay en el mundo. Ahí lo que se juega no es el género sino las fantasías que son únicas y diferentes en cada ser humano, y no hay clasificación posible. La lógica de lo inconsciente y la transmisión del saber que produce el psicoanálisis no operan como la lógica académica, no es su mejor nicho. No es del orden de un saber acumulativo, sino de saberes que se destituyen para hacer emerger nuevas formas de enunciación. No se transmite como otras ciencias sociales por la vía de lo racional, de la explicación y de la argumentación. De lo femenino solo se puede saber caso por caso, erótica por erótica, sea quien sea quien hable, la vía que nos acerca a lo femenino silencioso no es la palabra sino la voz como señaló Lacan.

Gracias al silencio del que escucha la voz del analizante deviene letra, porque la voz produce escritura subjetiva en el dispositivo clínico y modifica el lugar de los hablantes. Por eso en este libro la dimensión del goce femenino y de la letra, que está activa en cualquier ser hablante, son muy importantes. Sabemos que la literatura se adelanta a destacar problemas humanos y perspectivas inéditas para mejor aproximarnos a lo inefable humano.

El libro se distribuye por internet sea en su forma impresa o en formato electrónico (Ver imagen abajo).

Synopsis:

It is a book with ten chapters written by 13 colleagues. The co-authors of the book are mostly Mexican, but there is also a Chilean author, a Spanish author and a French colleague. Most of them are clinical psychologists and/or psychoanalytic practitioners. Most of them are teachers and researchers in public universities.

The objective of the book was to expose the ideas that found ways to deepen through the dialogue between colleagues that gave rise to the writing on the silencing of women and what was called here «the silent feminine» which is not the exclusive patrimony of women but of the human condition whatever the subjective position around a sex. It is an encounter between psychoanalytic and feminist perspectives. We consider that the logic of the unconscious is very close to the logic of the feminine, and for the moment we think that one and the other cannot be subsumed. It is important to maintain these nuances and differences. It is a work that interrogates in different ways the feminine jouissance.

The texts analyzed are of Latin American and Ibero-American interest: most of them are texts by writers from Uruguay, Chile and Mexico. One chapter deals with a Spanish writer.  The texts are mostly literary but there are also testimonials. Chronicles and press discourses are analyzed, as is the case of the analysis of journalistic notes on events that took place during the Mexican post-revolutionary period regarding very specific events. There is also a chapter on the unrepresentable in Frida Kahlo’s painting. Pain is one of the most unfathomable and ineffable human sufferings.

Psychoanalysis has as its object of study the unconscious. It is not governed by the category of gender. The notion of gender works in social life and is enough to explain and question the legal, religious, economic and political order of inequality; but the psychoanalyst does not use this category of gender because in erotic life this category is insufficient. The silent feminine acts beyond gender. Each human being positions herself differently in front of it. It is a logic excluded from the logos, that is why it cannot be said and yet it is acting. The psychoanalytic device is a space to interrogate desire. There are as many differences in the vicissitudes of desire as there are beings in the world. What is at stake here is not gender but the fantasies that are unique and different in each human being, and there is no possible classification. The logic of the unconscious and the transmission of knowledge that psychoanalysis produces does not operate as academic logic, it is not its best place. It is not of the order of an accumulative knowledge, but of knowledge that is dispossessed in order to make new forms of enunciation emerge. It is not transmitted like other social sciences through the rational, through explanation and argumentation. Of the feminine can only be known case by case, erotic by erotic, whoever speaks, the way that brings us closer to the silent feminine is not the word but the voice as Lacan pointed out.

Thanks to the silence of the listener, the voice of the analysand becomes a letter, because the voice produces subjective writing in the clinical device and modifies the place of the speakers. That is why in this book the dimension of feminine jouissance and of the Letter, in lacanian sense, which is active in any speaking being, are very important. We know that literature goes ahead to highlight human problems and new perspectives to better approach the human ineffable.

CONTENTS

Introduction by Araceli Colín Cabrera

1 The Silencing of Women and the Silent Feminine in Literature about War.
Araceli Colín Cabrera

2 Nellie Campobello: writing, testimony, and pedagogies against silence.
Cathia Huerta Arellano

3 Feminine jouissance in Elena Garro’s writing: rescuing silent, fertile difference.
Flor de María Gamboa Solís

4 “Autoviudas: Prejudiced justice for the Ladies of Death” Nubia Carolina Rovelo Escoto and Francisco Javier de Santiago Herrero

5 Feminine voices as an exploration of the unfathomable.
Alejandra Cantoral Pozo and Alfredo Emilio Huerta

6 Destinies of Silence, Silence of Destiny. “The Good Daughter” by Almudena Grandes
Mario Orozco Guzmán and Hada Soria Escalante

7 Creative Silence in the works of Frida Khalo. Delphine Scotto di Vettimo

8 The darkness and the water for chocolate. Two narratives of female care for the elderly. Something that no longer remains and questions us again Eurídice Sosa Peinado

9 The Individual Rights Dimension Associated to Mental Health Care: An Essential Perspective in the Psychotherapeutic Treatment of Severely Abused Individuals.
Viviana Pereda Ruiz

10 From the silence of the women to the subject who speaks.
Martha Patricia Eugenia Aguilar Medina

Profile of the co-authors

Index

ISBN: 978-1-7936-5320-8
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